Bordspellen

Inleiding

Het spelen van spellen is van alle tijden. Musea der Oudheden staan vol voorbeelden van simpele en complexe spellen uit de tijd van het oude Egypte en andere vroege beschavingen. Ook hedendaags populaire spellen als schaken, dammen en backgammon zijn al eeuwen oud. Allemaal spellen zonder geluksfactor en zonder ‘thema’. Zwart tegen wit. Kleuren verzamelen. Net zoals de traditionele kaartspellen als klaverjassen, bridge en jokeren geen thema hebben. Ook tegenwoordig worden nog abstracte spellen gemaakt waarvan zal moeten blijken of zij de tand des tijds kunnen weerstaan.

We kennen daarnaast allemaal de oud-Hollandse spellen zoals Ganzebord en Mens-erger-je-nieten zijn opgegroeid met kinderspellen zoals Levensweg, Dokter Bibber en Memory. Sommigen groeien na deze kinderspellen nog door naar bekende familiespellen die iets meer input van de speler vragen zoals Monopoly, Stratego en Risk, maar die nog steeds een flinke geluksfactor bevatten en waar je, als je de pech hebt als eerste speler geëlimineerd te worden, een paar uur zit te wachten tot de andere spelers het spel voltooid hebben. Veel mensen haken hier af, vinden spellen maar letterlijk kinderspel.

328371 © Kitsen | Dreamstime.com

Het bordspel wordt volwassen

De laatste 25 jaar is er echter een nieuwe instroom van spellen, spellen waarbij de ontwerper -net zoals de schrijver van een boek- genoemd wordt en die vooral gericht zijn op jongeren en volwassenen. Dit soort ‘designer’-spellen kent 2 belangrijke stromingen De eerste stroming komt met name uit Duitsland. Dit zijn spellen met in het algemeen een beperkte speelduur van ongeveer een uur, met redelijk eenvoudige regels, waar iedereen tot het einde van het spel meespeelt en waar tactiek en strategie de geluksfactor overschaduwen. De Kolonisten van CatanCarcassonne en Ticket to Ride zijn wellicht de bekendste exponenten van deze stroming. Het verband tussen het spelmechanisme en het thema is echter dun en lijkt er vaak opgeplakt. Ook de afgeleide kaartspellen van deze ontwerpers en uitgevers horen tot deze groep, ook al is de geluksfactor hier vaak groter en de speelduur korter.